Poradnik pasażera - Bagaż

Przed planowaną podróżą zadbaj o spakowanie bagażu w taki sposób, aby uniknąć problemów w trakcie kontroli bezpieczeństwa na lotnisku, jak również upewnij się, czy masz przy sobie wszystkie dokumenty niezbędne do odbycia podróży.

Warunki dotyczące przewozu bagażu kabinowego, rejestrowanego oraz ponadwymiarowego określone są w regulaminach przewoźników lotniczych, zwanych także „Warunkami dotyczącymi podróży”, „Warunkami przewozu” lub „Ogólnymi warunkami przewozu”. Należy spytać o nie przewoźnika lub można je znaleźć stronie internetowej dane linii lotniczej. Opłaty dodatkowe za nadbagaż wskazane są zwykle w tabeli nazwanej „Tabela opłat” lub „Opłaty dodatkowe” również dostępnej na stronie internetowej przewoźnika.

Bagaż kabinowy to ten, który można wnieść ze sobą na pokład samolotu. Przed rozpoczęciem podróży należy uzyskać od przewoźnika informacje dotyczące ilości, wielkości oraz wagi bagażu kabinowego, który można zabrać na pokład samolotu. Informacje te można uzyskać na infolinii oraz na stronie internetowej danego przewoźnika. Zaleca się przewóz sprzętu elektronicznego oraz cennych przedmiotów w bagażu kabinowym.

Bagaż rejestrowany to ten, który przekazuje się do przewozu w luku bagażowym samolotu. Dopuszczalna ilość bagażu rejestrowanego oraz jego waga i wielkość jest limitowana przez poszczególne linie lotnicze. Przed rozpoczęciem podróży zalecane jest uzyskanie informacji od przewoźnika lotniczego odnośnie ilości wielkości oraz wagi bagażu jaki można zabrać ze sobą w podroż. Informacje te można uzyskać na infolinii bądź stronie internetowej przewoźnika.

Bagaż ponadwymiarowy. W przypadku pasażerów, którzy zamierzają przewieźć bagaż ponadwymiarowy, bądź bagaż nietypowy taki jak sprzęt sportowy, sprzęt muzyczny, materiały łatwo tłukące się etc., należy o tym poinformować linię lotniczą już w trakcie składania rezerwacji, aby uzyskać informacje odnośnie warunków przewozu i dodatkowej opłaty, jaką przewoźnik może zażądać od pasażera.

Lista przedmiotów zabronionych i dozwolonych (link do strony)

Zasady przewozu płynów (link do strony)

Dodatkowo, aby uniknąć niepotrzebnych problemów w trakcie podróży samolotem i po przylocie na lotnisko radzimy skorzystać z poniższych praktycznych porad.

Wartościowe rzeczy radzimy trzymać w bagażu podręcznym. Dotyczy to między innymi takich przedmiotów jak: notebook, tablet, telefon komórkowy, leki, dokumenty czy biżuteria.

Zabezpiecz walizkę  zamykając ją na kłódkę, gdyż zwykły zamek to za mało, aby ochronić zawartość swojego bagażu. Jeżeli walizka jest zaopatrzona w kłódkę, wykorzystaj ją obowiązkowo lub kup kłódki oddzielnie i zepnij nimi zamki.

Usuń zbędne, nieaktualne naklejki i przywieszki bagażowe z walizki, by uniknąć ewentualnych problemów z bagażem na lotnisku. Warto natomiast umieścić na walizce/torbie etykietkę z danymi kontaktowymi: imieniem, nazwiskiem, numerem telefonu, adresem e-mail, adresem domowym, co pomoże w szybkim zidentyfikowaniu zagubionego bagażu. Kopię karteczki warto umieść też w środku walizki.

Dobrze zabezpiecz swoje rzeczy podczas pakowania walizki. Ułóż rzeczy tak, aby uchronić te delikatne i kruche przed ewentualnym zniszczeniem, w tym celu wykorzystaj ręczniki i ubrania.

Kupując walizkę wybieraj kolorowe, wyróżniające się modele. Po przylocie na taśmociągu taki bagaż od razu rzuca się w oczy w przeciwieństwie do modeli walizek w standardowych szarych, czarnych czy granatowych kolorach. Jeśli nie planujesz zakupu nowej walizki, postaraj się spersonalizować ją - przywiąż do rączki wstążkę lub naklej kolorową naklejkę.

Co zrobić jeśli mimo, że zadbaliśmy o wszystko nasz bagaż zaginął lub został uszkodzony? Po wylądowaniu w porcie docelowym i stwierdzeniu, że nasz bagaż zaginął, jest opóźniony lub uszkodzony należy udać się do stanowiska “Zaginiony Bagaż” (ang. "Lost Luggage" lub "Lost & Found"). Tu należy udzielić informacji o charakterystycznych detalach  torby/walizki i sporządzić raport nieprawidłowowści bagażowej PIR (Property Irregularity Report). Więcej informacji na temat praw pasażerów w przypadku problemów z bagażem znajduje się w zakładce FAQ/Jakie mam prawa w przypadku, gdy mój bagaż został uszkodzony, zagubiony lub opóźniony?